איך להתגבר על פחד טיסה: 9 טיפים

סובלים מפחד טיסה? מקבלים פיק ברכיים רק מהמחשבה שאתם עומדים לעלות על מטוס? אתם לא לבד. ההערכות הן כי אחוז ניכר מהאוכלוסייה סובל מפחד טיסה בדרגות שונות של חומרה. אחד הסיפורים הידועים הקשורים בפחד טיסה הוא של כדורגלן העבר ההולנדי דניס ברגקאמפ, שסבל מפחד טיסה כה חמור, עד שפרש מנבחרת הכדורגל של הולנד רגע לפני המונדיאל ב-2002, בשל הפחד מהטיסות הארוכות למזרח הרחוק (יפן ודרום קוריאה).
ואולם, לא כל המקרים של פחד טיסה הם כה חמורים, ולעתים קרובות ניתן להתגבר עליהם. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם פחד טיסה:

1. זהו את הפחד. פחד טיסה עשוי לנבוע ממספר גורמים שונים – פחד גבהים, פחד ממקומות סגורים, פחד מפני תאונה אווירית, פחד שנגרם מהתחושה שאינכם בשליטה, פחד מטרור או פחד ממים ומטיסה מעל האוקיינוס. הצעד הראשון בדרך להתמודדות עם פחד טיסה הוא לבודד את הגורם העיקרי לפחד, ולהבין מאין הוא נובע.

2.שננו את הסטטיסטיקות. לאחר שתבודדו את גורם הפחד, בדקו את הסטטיסטיקות הקשורות למושא הפחד שלכם. אם למשל, הפחד שלכם הוא מתאונה אווירית, אולי תוכלו להתנחם בסטטיסטיקות, לפיהן טיסה נחשבת לאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר מאשר מכונית, למשל. לפי אתר Planes Crash Info, המרכז נתונים על תאונות אוויריות, הסיכוי כי תמצאו את מותכם בתאונה אווירית עומד על 1 ל-4.7 מיליון. אם תטוסו באחת מ-39 חברות התעופה הנחשבות לבטוחות בעולם, לפי האתר, הסיכוי הזה יורד ל-1 ל-19 מיליון.

3. למדו להכיר את המטוס. לעתים, הבנה בסיסית של חוקי הפיזיקה המיושמים בטיסה, כמו גם הכרת כל חלקי המטוס ואמצעי הבטיחות שלו, יכולים לסייע להתגבר על תחושת אובדן השליטה שהיא אחת הגורמים לפחד מטיסה.

4. שתפו את צוות המטוס בחששות. אין סיבה להתבייש בפחד הטיסה שלכם, וחבל לנסות להסתיר אותו. במקום זאת, עדיף לשתף את צוות המטוס המיומן בחששות שלכם, ולהיעזר בהם. כך למשל, הרעשים השונים המלווים את הטוסה עלולים להעצים את הפחד, אם אינכם יודעים מה מקורם ועלולים להישמע מאיימים. במקרה כזה, הסבר של אחד הדיילים על מקור הרעש שזה עתה שמעתם (למשל, קיפול הגלגלים לאחר ההמראה) יכול להרגיע את החששות.

5. אל תשתו קפה, וגם לא אלכוהול. משקאות אלה מזרזים התייבשות, ועשויים להחמיר את החרדה שאתם חשים. במקום זאת, הקפידו על שתייה של מים.

6. הסיחו את הדעת בעזרת ספר או סרט. ברוב הטיסות הארוכות תוכלו לצפות בסרטים או סדרות המוצעים על ידי חברת התעופה. במקום להתרכז בעצמכם ובפחד, נסו לשקוע בסרט טוב או תוכנית אהובה, שתסיח את דעתכם ותעביר לכם את הזמן מהר יותר. אם אינכם סומכים על היצע התוכן במטוס, הכינו מבעוד מועד מספר תוכניות אהובות על הלפטופ או הטאבלט שלכם, או הצטיידו בספר קולח במיוחד.

7. חשבו על היעד. לכל שבת יש מוצאי שבת, אומר הביטוי הצבאי הידוע, ועל אותו משקל – בסוף כל טיסה מחכה לכם יעד החופשה. חשבו על כל הדברים הנפלאים שמחכים לכם בניו יורק, או החופים המופלאים של תאילנד, או כל חוויה אחרת שמחכה לכם בסוף הטיסה.

8. שקלו שימוש בתרופות. אם אתם סובלים מחרדה עמוקה במיוחד, התייעצו עם הרופא שלכם ובקשו ממנו המלצה ומרשם לכדור הרגעה שיסייע לכם לעבור את הטיסה.

9. שקלו להירשם לסדנה לטיפול בחרדות טיסה. חברות תעופה שונות, ובהן אל-על, מציעות סדנאות לטיפול בפחד מטיסות. סדנאות אלה מלוות על ידי אנשי מקצוע ומומחים לנושא, שיוכלו לסייע לכם להתמודד עם החרדה. אם אתם חשים שפחד הטיסה פוגע במהלך התקין של חייכם ואינכם יכולים להתמודד איתו לבד, סדנה כזו עשויה לסייע לכם.

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משום סוג

אהבתם את המאמר? שתפו

Share on facebook
פייסבוק
Share on whatsapp
ווטסאפ
Share on twitter
טוויטר
Share on telegram
טלגרם