איך להתגבר על קנאה במערכת יחסים רומנטית

קנאה היא רגש טבעי במערכות יחסים שונות (לאו דווקא רומנטיות), שאינו בהכרח הרסני תמיד. קנאה בהצלחת קולגה בעבודה, למשל, יכולה לעורר בנו מוטיבציה להצליח יותר בעצמנו, בעוד קנאה מתונה בקשר רומנטי בריא עשויה לתרום לכך שלא ניקח את בת או בן הזוג כמובנים מאליהם. אבל, וזה אבל גדול, כאשר הקנאה חורגת מגבולות הסביר ומתחילה להפוך לאובססיבית, היא יכולה להפוך עד מהרה הרסנית לכל המעורבים בה – לאדם המקנא ולמושא הקנאה.

אם אתם חשים שהקנאה משתלטת על כל חלקה טובה במערכת היחסים שלכם, שהיא פוגעת בכם ובתפקוד היומיומי שלכם או הורסת את חייו של בן או בת הזוג שלכם, זה הזמן לעצור ולבחון את רגשותיכם, לבודד את מקור הקנאה וללמוד כיצד להתגבר עליה – ויפה שעה אחת קודם. הנה כמה טיפים שאספנו עבורכם במטרה להתגבר על קנאה במערכת יחסים רומנטית:

1. להבין את השלכות הקנאה – ולמה חשוב להתמודד איתה. כפי שציינו לעיל, קנאה אובססיבית עלולה להיות הרסנית לקשר רומנטי. היא עלולה לגרום לבן או בת הזוג להרגיש תחת מתקפה תמידית, ולהכניס אותם למצב לא נעים של מגננה. מעבר לכך, תחושות קשות של קנאה עשויות לאמלל לא רק את בני הזוג, אלא גם אתכם, הקנאים לצורך העניין.  לעתים קרובות, תחושות קשות ואובססיביות של קנאה באות לידי ביטוי בתופעות גופניות כמו נדודי שינה או חוסר תאבון, ועשויות אף להביא לדיכאון. 

2. לבודד את מקור הקנאה. קנאה עשויה לנבוע מגורמים רבים – החל מחוסר ביטחון עצמי, ועד טראומות עבר שעדיין מלוות אותנו. אם, למשל, חווינו בגידה או חוסר נאמנות במערכת יחסים קודמת, ייתכן שאנו מביאים איתנו את המשקעים לתוך מערכת היחסים הנוכחית. סיבה נפוצה אחרת יכולה להיות פשוט… פחד. אנו כה חוששים לאבד את בן או בת הזוג, עד שכל דבר קטן נראה לנו כמו סימן לכך שהם כבר לא מעוניינים בנו. כדי לנטרל את המוקש שגורם לקנאה העזה, יש קודם כל להבין מהו.

3. להבדיל בין מציאות לדמיון. כאשר אתם חושבים על סיטואציות שגרמו לכם לחוש קנאה, נסו לחשוב האם יש או היה להן בסיס מציאותי, או שכל כולו מקור הדמיון שלכם. נניח, לצורך הדוגמה, שהתקשרתם לבת הזוג והיא לא ענתה לשיחה, וחזרה אליכם רק כעבור שעה. לסיטואציה כזאת יכולות להיות שלל סיבות לגיטימיות – מסוללה שנגמרה ועד נוכחות במצגת או ישיבה ארוכה במיוחד בעבודה. ואולם, אם השלמתם את המידע החסר בעצמכם בשלל סיבות אחרות שבגללן בת הזוג אולי לא ענתה לשיחה – וסיבות אלה גרמו לכם לקנאה ולכעס – הרי שמדובר ברגשות שליליים קשים שמקורם בדמיונכם בלבד. במקרה כזה, לא רק שהתייסרתם במשך שעה בשל סיטואציה דמיונית, אלא גם העמדתם את בני הזוג במצב בלתי אפשרי.

4. לשים את עצמכם בנעליים של בני הזוג. דברים שרואים משם לא רואים מכאן, ואחד האמצעים היעילים ביותר להתמודדות עם קנאה הוא פשוט לשים את עצמכם במקום בני הזוג, ולדמיין כיצד הייתם מרגישים במקומם. כדי להצליח בכך, עליכם להיות כנים לחלוטין עם עצמכם. אם נתייחס לאותה דוגמה מהסעיף הקודם – דמיינו שאתם משתתפים בישיבה ארוכה במיוחד בעבודה, ואינכם יכולים לענות לשיחות. כאשר אתם סוף סוף יוצאים, אתם מגלים שבת הזוג שלכם אחוזת קנאה, התקשרה אליכם 10 פעם, וכעת אתם צריכים להדוף האשמות לפיהן "סיננתם" את שיחותיה מסיבות כאלה ואחרות. כיצד הייתם מרגישים?

5. לעבוד על הביטחון העצמי. לעתים קרובות, קנאה נובעת פשוט מחוסר ביטחון עצמי. כדי לנטרל את הגורם הזה, חשוב להבין קודם כל כי מקור הבעיה הוא אצלנו ובתפיסה העצמית שלנו, ולא אצל בני הזוג. במלים אחרות, אם יש לנו עניינים לא פתורים עם עצמנו, בני הזוג לא יוכלו לעזור לנו בזה.

6. למצוא תעסוקה. לעתים, קנאה עשויה לנבוע פשוט משעמום או מחוסר מעש, בעוד בן או בת הזוג עסוקים בשלל פעילויות – החל מעבודה תובענית ועד תחביבים. אנחנו עשויים למצוא את עצמנו נעלבים שבני הזוג לא מקדישים לנו מספיק זמן, להרגיש שהם נהנים בלעדינו או שהחיים שלהם מעניינים בהרבה משלנו. עיסוק בפעילות מהנה או מועילה לא רק תסיח את דעתנו מהמחשבות הטורדניות, אלא גם תתרום לחיזוק תחושת הביטחון והערך העצמי.

7. לדבר על זה – בלי להאשים. לא משנה מה מקור הקנאה שלכם, שתפו את בני הזוג ברגשותיכם. אם התפרצויות קנאה שלכם כבר פגעו בהם בעבר, אל תהססו לבקש סליחה ולהסביר את עצמכם. עם זאת, הקפידו לא לנהל את השיחה בטון מאשים שיכניס את הצד השני למגננה, אלא לדבר על עצמכם. במקום להתחיל את השיחה באמירה כמו "את/ה לא בסדר", אמרו משהו כמו "אני חש/ה חוסר ביטחון כאשר…".

8. לפנות לעזרה. אם אתם חשים שהקנאה גוברת עליכם, פוגעת במהלך התקין של חייכם או של בני הזוג ואתם מתקשים להתמודד איתה בעצמכם, פנו לקבלת עזרה מקצועית. 

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משום סוג

אהבתם את המאמר? שתפו

פייסבוק
ווטסאפ
טוויטר
טלגרם