איך לשפר את הביטחון העצמי: 10 עצות

איך לשפר את הביטחון העצמי: התחושה שאתם לא מספיק טובים תוקפת אתכם לעתים קרובות מדי? הפחד מכישלון – בעבודה או בחיים האישיים – משתק אתכם ומונע מכם לפרוץ קדימה?

החדשות הטובות הן, שאתם יכולים לשנות את זה. החדשות המאתגרות הן, שחיזוק הביטחון העצמי לא קורה בן לילה. זהו תהליך שכרוך בעבודה עצמית לטווח ארוך, שבבסיסה היכולת לאהוב את עצמכם ולהאמין בעצמכם.

אז איך עושים את זה? איך משפרים את ההערכה העצמית, ומתחילים להאמין בעצמנו וביכולות שלנו? הנה 10 עצות שאספנו עבורכם:

1. שפרו הופעתכם. הבגדים עושים את האדם, טוען המשפט הידוע. ואנחנו מסייגים ואומרים: הבגדים אולי לא עושים את האדם, אבל הם בהחלט יכולים לעזור לו להרגיש טוב יותר לגבי עצמו.
לפני שאתם מבזבזים את מיטב כספכם על בגדים חדשים נבהיר, כי הכוונה אינה לבגדים יקרים במיוחד, או לביקור במספרה כל שבוע. אלה יכולים להיות הדברים הקטנים שעושים את ההבדל. למשל: לנעול נעליים סגורות (ומצוחצחות) במקום כפכפים; מכנסיים ארוכים במקום ברמודה; להתגלח במקום לצאת בזיפים; להשקיע כמה דקות בסידור השער במקום לאסוף אותו בקוקו מרושל וכו'. הכל, כמובן, בהתאם לנסיבות.

2. התעמלו. לא משנה מה הספורט החביב עליכם, בין אם זו ריצה, הליכה, שחייה, רכיבה או על אופניים או ריקוד – פעילות גופנית היא אחת הדרכים הטבעיות, הבריאות והמהנות ביותר לשפר את מצב הרוח ואת הביטחון העצמי.
העמידה ביעדים ספורטיביים שאנו מציבים לעצמנו, האנדורפינים (אותם כימיקלים במוח המשפרים את מצב הרוח) שמשתחררים  במהלך הפעילות הגופנית ושיפור הכושר הגופני – לכל אלה השפעה חיובית נפלאה על הביטחון העצמי.

3. קבעו לעצמכם מטרה קטנה ועמדו בה. נניח שהחלטתם להתחיל לרוץ, או לעשות דיאטה. אל תתחילו מראש מהצבת יעד של 10 ק"מ, או ירידה של 20 קילוגרמים. התחילו בקטן, והתקדמו צעד אחר צעד. למשל: לרוץ קילומטר אחד, או לרדת קילוגרם אחד. תחושת הסיפוק שתשיגו מהגשמת המטרה הקטנה שהצבתם לעצמכם תדרבן אתכם להמשיך, לעבר המטרה הקטנה הבאה.

4. התחילו לחשוב חיובי. מה זה אומר? להתמקד בטוב, לא לראות את החיים בשחור ולבן ולא לקחת אחריות על כל דבר בעולם. אם אתם לא יודעים איך לעשות זאת, עברו למדריך שלנו – איך לחשוב חיובי החל מרגע זה.

5. היגמלו מדחיינות. צריך להעביר את האוטו טסט? לשלם חשבונות? להכין מצגת לעבודה? לעשות שיחת טלפון לא נעימה? לא משנה איזו משימה עומדת בפניכם, הפסיקו לדחות אותה לנצח, ולתת לה להעיק עליכם אי שם במעמקי הזיכרון. זו אולי קלישאה, אבל באמת שאין שום סיבה לדחות למחר את מה שאתם יכולים לטפל בו היום. ערכו רשימה של כל הדברים שעליכם לעשות, והתחילו לנקות את השולחן. כל משימה שתשלימו תגרום לכם סיפוק, ותהווה זריקת עידוד קטנה לביטחון העצמי.

6. הכירו את עצמכם. ידע הוא כוח, גם (ואולי במיוחד) כשזה נוגע אליכם עצמכם. דעו לבודד את נקודות החוזק שלכם לעומת נקודות החולשה. כך תוכלו לדעת על מה אתם צריכים לעבוד ואיפה כדאי להשתפר. זה דורש זמן וגם עבודה עצמית, אבל עצם הידיעה וההכרה בחסרונות היא כבר מחצית הדרך.

7. היו נאמנים לעצמכם. הדרך שבה הזולת מתייחס אליכם נגזרת קודם כל ממה שאתם משדרים כלפי חוץ: האם אתם עומדים על שלכם ולא מוכנים להתפשר על עקרונות מסוימים, או שאתם נוטים להיכנע למה שהסביבה רוצה או מצפה מכם? אם אתם רוצים שהסביבה תכבד את הגבולות שלכם, עליכם להציב אותם באופן ברור ועקבי.

8. אל תשוו את עצמכם לאחרים. מחשבות כמו "למה הוא כן ואני לא" הן חסרות טעם. לכל אחד יש קצב משלו, נסיבות חיים משלו או את הפרסונה שהוא מציג כלפי חוץ.

9. דעו לקבל מחמאות. כשמישהו מחמיא לכם על עבודתכם הטובה או אפילו על הבגדים החדשים שלכם, אל תפטרו אותו כלאחר יד, או תבטלו את דבריו. השגתם משהו? הצלחתם במשהו? מותר ולגיטימי ליהנות מהרגע, ולקבל את הפרגון שמגיע מהסביבה.

10. האמינו בעצמכם. כי אם אתם לא תאמינו בעצמכם, אף אחד אחר לא יאמין.

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משום סוג

אהבתם את המאמר? שתפו

Share on facebook
פייסבוק
Share on whatsapp
ווטסאפ
Share on twitter
טוויטר
Share on telegram
טלגרם