למה הדיאטה לא מצליחה: 10 סיבות אפשריות

לא מצליחים לרדת במשקל? לא מבינים למה הדיאטה לא מצליחה? ייתכן שלמרות כל הכוונות הטובות והמאמצים, אתם עושים טעות אחת או יותר, שכלל אינכם מודעים אליהן. הנה כמה סיבות אפשרויות לכך שהדיאטה לא מצליחה:

1. אתם מבלבלים "בריא" עם "דיאטטי". אגוזים, שמן זית, אבוקדו, קמח מלא  – כל אלה הם דוגמאות טובות למאכלים שאמנם נחשבים בריאים, אך לא דיאטטיים. גם לחם מקמח מלא, למשל, הוא חלופה בריאה ללחם מקמח לבן, אך זה לא אומר שהוא מכיל פחות קלוריות. מודעות למזון בריא יותר היא מבורכת, כמובן, אך יש לזכור שלא כל מה שבריא בהכרח גם יעזור לכם לרדת במשקל.

2. אתם מדלגים על ארוחות. לכאורה, ארוחה אחת פחות ביום משמעה פחות קלוריות ביום. בפועל, התוצאה של דילוג על ארוחת בוקר או צהריים משמעה שתגיעו לארוחה שאחריה מורעבים, ותאכלו הרבה יותר. הדבר נכון במיוחד לגבי ארוחת הבוקר, שרבים נוטים לוותר עליה בשל חוסר זמן. חשבו על זה: אם אכלתם ארוחת ערב יום קודם בשעה 20:00, ולמחרת אתם "מושכים" עד ארוחת צהריים ב-12:00, הרי שאתם מגיעים לארוחת הצהריים אחרי שלא אכלתם דבר יותר מ-15 שעות. רוב הסיכויים שתתנפלו על ארוחת הצהריים שלכם, ובסופו של דבר תצרכו יותר קלוריות מאשר הייתם צורכים אם הייתם אוכלים ארוחת בוקר טובה.

3. אתם מתעלמים מהמשקל החדש שלכם – וממשיכים לצרוך אותו מספר קלוריות יומי גם אחרי שכבר ירדתם במשקל. בהנחה שהדיאטה שלכם מתבססת על אומדן קלוריות יומי שעליכם לצרוך כדי לרזות, הרי שאומדן זה משתנה ככל שהדיאטה מתקדמת בהצלחה. ככל שאתם יורדים במשקל, גם מספר הקלוריות היומי צריך לרדת. באינטרנט (ובחנויות האפליקציות הסלולריות) תוכלו למצוא מחשבונים רבים, שיעריכו את מספר הקלוריות היומי המומלץ, בהתאם למשקל החדש שלכם.

4. אתם לא סופרים את השתייה. וכשאנחנו אומרים שתייה, אנחנו מתכוונים בעיקר לאכוהול, אבל לא רק. שתיתם כוס יין בארוחת ערב? או אולי כוס בירה בבילוי עם החבר'ה? ורגע, מה עם הקפה (עם חלב וסוכר) בבוקר? או כוס מיץ טבעי (ועתיר סוכר)? כמעט כל משקה פרט למים מוסיף קלוריות למאזן היומי שלכם, שיש להביאו בחשבון.

5. כל מעידה מייאשת אתכם. שמרתם על דיאטה קפדנית במשך שבועיים, ואז ברגע של חולשה זללתם חצי תבנית של עוגת שוקולד שבכלל הכנתם לילדים? מבאס, אבל הי – זה קורה. לכולם. ואחרי שזה כבר קרה, השאלה היא איך ממשיכים מכאן. הדבר הנכון לעשותו הוא להתייחס למעידה כזאת בדיוק כמו שהיא – מעידה חד פעמית – ופשוט להמשיך הלאה עם הדיאטה כרגיל. הדבר הלא נכון לעשותו, אם תהיתם, הוא לומר לעצמכם "טוב, כבר הרסתי את הדיאטה ממילא", להסתער על המקרר – ולמחוק את כל המאמצים שהשקעתם עד כה.

6. הפסקתם לעקוב אחרי מה שאתם אוכלים. רישום מסודר של כל מה שאתם אוכלים במהלך היום הוא אחד ההרגלים היעילים ביותר שאתם יכולים לאמץ לעצמכם בדיאטה, כיוון שהוא גורם לכם להיות מודעים מאד לכל דבר שאתם אוכלים. מצד שני, לא נכחיש, מדובר במטלה שוחקת וסיזיפית. למרות זאת, עם כל השעמום והניג'וס שבדבר, הרי שברגע שאתם מפסיקים לעקוב מקרוב ולנהל רישום, קל מאד להתחיל לנשנש או "לחטוף" ביסים פה ושם, ובכך להגיע לסוף היום בלי אומדן אמיתי של מה וכמה אכלתם היום.

7. אתם אוכלים יותר מוצרים דיאטטיים. מוצרים המוגדרים דיאטטיים עלולים להוות סוג של מלכודת, ועל כן יש להתייחס אליהם בזהירות. ראשית, גם אם מוצר מוגדר דל שומן, הרי שהוא עדיין יכול להיות עתיר סוכר.  שנית, גם אם מוצר מוגדר "לייט", זה עדיין לא אומר שהוא "באמת" דיאטתי בפני עצמו, אלא רק כולל פחות שומן / סוכר לעומת המוצר המקורי.  שלישית, עצם הסיווג של מוצר כדיאטטי או "לייט" עלול לגרום לנו לאכול ממנו יותר – ובכך בעצם להשיג את המטרה ההפוכה.

8. אתם מרמים את עצמכם. שבוע שלם אתם אוכלים רק סלטים, אבל לא יורדים גרם במשקל. מה הולך כאן? ובכן, ייתכן שלסלט שלכם הוספתם שתיים-שלוש כפות נדיבות של שמן זית, חופן אגוזים, קצת גבינה פטה ואולי גם ביצה וקרוטונים, ולקינוח ניגבתם את הרוטב עם שתי פרוסות לחם עבות. אז כן, אכלתם "סלט", אבל העמסתם עליו כל כך הרבה תוספות, כך שכל קשר בינו לבין דיאטה מקרי בהחלט.

9. אתם לא ישנים מספיק. מה הקשר בין שינה לבין דיאטה, אתם שואלים? ובכן, יש קשר. ההערכה היא כי שינה מועטה (פחות מ-6 שעות בלילה) גורמת לחילוף החומרים להיות איטי יותר, ואף לגרום לשינויים הורמונליים המגבירים את תחושת הרעב.

10. אתם מושפעים מאחרים. לא כל מה שמתאים לדודה או לחברה בהכרח יתאים גם לכם. דיאטה מוצלחת היא כזו שמתחשבת שמתחשבת באורח החיים שלכם. כך למשל, "כולם יודעים" שאסור לאכול אחרי 20:00 בערב. אבל מה אם אתם ציפורי לילה, ולא הולכים לישון לפני 01:00? במקרה כזה, אם תאכלו ארוחת ערב מוקדמת מדי, הרי שבאמצע הלילה שוב תחושו רעב, מכאן קצרה הדרך לנשנוש לילי ועתיר קלוריות.

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משום סוג

אהבתם את המאמר? שתפו

Share on facebook
פייסבוק
Share on whatsapp
ווטסאפ
Share on twitter
טוויטר
Share on telegram
טלגרם